Jesteś tutaj

Szykuje się ustawienie automatycznych bramek przy wejściach na szlak.

W ciągu tylko jednego dnia do Morskiego Oka wędrowało 10 tys. ludzi.  Tłumy jakie przemierzają tradycyjne szlaki tatrzańskie w okresie wakacyjnym są coraz większe.Tak było m.in. w ostatni sierpniowy weekend. W ciągu tylko jednego dnia do Morskiego Oka wędrowało 10 tys. ludzi. Na teren TPN weszło w lipcu 509 tys. turystów (nie licząc 63,6 tys. ludzi, którzy wjechali kolejką na Kasprowy), a do 18 sierpnia - kolejne 403 tys. Tylko w lipcu w schronisku przenocowano 3 158 osób. Więcej turystów niż przed rokiem było też w schroniskach na Ornaku i Dolinie Chochołowskiej. Kłopot w tym, że aby wejść na teren TPN należy zaopatrzyć się w bilet. Toteż w Tatry wkracza nowoczesna technologia. Tatrzański Park Narodowy ma plan i chce wprowadzić wzorem Polskich Kolei Linowych, internetową sprzedaż biletów wstępu. Rozważa też ustawienie automatycznych bramek przy wejściach na szlak.Obecnie na terenie Parku jest 15 punktów pobierania opłat za wstęp - siedem całorocznych i siedem działających od 24 kwietnia do 30 września. Do tego dochodzi kolejka linowa na Kasprowy Wierch, gdzie każdy wyjeżdżający uiszcza w cenie biletu opłatę za wstęp na teren parku narodowego. Ponadto dodatkowo trzeba zapłacić, by wejść do Jaskini Mroźnej.
W sumie w ciągu roku TPN z biletów zarabia ponad 6 mln zł. Najliczniej odwiedzane jest Morskie Oko i Dolina Kościeliska. Aby sprostać zadaniu Park rozważa możliwość przede wszystkim sprzedaży biletów wstępu przez internet. Każdy, kto kupiłby taki bilet, z wydrukowanym potwierdzeniem, na którym znajdowałby się np. popularny kod kreskowy, podejdzie do specjalnego czytnika kodów przy bramce wejściowej, przystawi potwierdzenie zakupu biletu, kod zostanie odczytany, a bramka automatycznie się otworzy. 

Nowoczesna automatyka ma także pojawić się na parkingu na Palenicy Białczańskiej, gdzie zaczyna się szlak do Morskiego Oka. Niedługo ma się rozpocząć zapowiadamy od dawna remont tego parkingu. Oprócz poprawy nawierzchni i odwodnienia ma też pojawić się automatyczny system pobierania opłat kierowców za postój. Wjeżdżając na parking pobierzemy bilet, który następnie będziemy musieli pokazać opuszczając postój i wtedy uiścimy opłatę. System w zostanie połączony z systemem tablic informacyjnych, które na terenie Zakopanego będą informowały, czy są jeszcze wolne miejsca na parkingu.
Park zastanawia się nad postawieniem przy wejściach na szlak automatycznych bramek, które działałyby jak bramki przy wyciągach narciarskich - przepuszczały klientów jedynie z wykupionym już biletem. 
Remont parkingu na Palenicy ma pochłonąć ok. 6 mln zł. Ile będzie kosztowało zautomatyzowanie wejść na szlaki - tego nie wiadomo.Nowa forma sprzedaży biletów może rozpocząć się w przyszłe wakacje. Oprócz ułatwień nowa technologia ma uszczelnić system zbierania opłat. Obecnie kasy na wejściach na szlaki prowadzą ajenci, którzy z parkiem podpisują stosowne umowy.

 

Źródło: www.otopodhale.pl

 

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer